باوجود آنکه مدیرعامل اتحادیه دامداران براین باور است که تقاضا برای میزان شیر دریافتی از سوی کارخانه های لبنی افزایش یافته اما دبیر انجمن صنایع لبنی نظر دیگری دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، چندی پیش کارخانه های لبنی با مطرح کردن موضوع کمبود شیر خام تولیدی، خواستار واردات شیرخشک شدند که خوشبختانه طی یک هفته اخیر با بررسی های کمیسیون اقتصادی دولت بحث واردات منتفی شد.

با وجود آنکه مدیرعامل اتحادیه دامداران براین باور است که تقاضا برای میزان شیر دریافتی از سوی کارخانه های لبنی به سبب رونق صادرات افزایش یافته اما دبیر انجمن صنایع لبنی می گوید که بنابر آمار گمرک، صادرات محصولات لبنی ۱۸ درصد تقلیل یافته است و اظهارات دامداران صحت ندارد.

ناگفته نماند که دامداران تولید شیرخام در فصل سرما را مازاد بر نیاز کارخانه های لبنی و صنایع شیرخشک کشور اعلام می کنند و بدین منظور خواستار لغو ممنوعیت صادرات شیر خشک هستند تا بتوانند درآمد ارزی کشور را افزایش دهند.

این درحالی است که کارخانه های لبنی معتقدند اگر بنا به هر دلیلی نتوانند شیر خام مورد نیاز صنایع را تامین کنند، واردات شیر خشک بر قوت خود پابرجاست و مسئولان وزارت جهاد کشاورز ی باید پاسخگوی وزیران باشند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت تولید شیرخام، نیاز روزانه صنایع لبنی و صادرات با خبر شویم:

سیاوش سلیمی دبیر انجمن تولیدکنندگان شیر خشک در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، از منتفی شدن واردات شیرخشک خبرداد و گفت: در جلسه اخیر کمیسیون اقتصاد، واردات شیرخشک منتفی شد.

وی نیاز سالانه شیرخشک کشور را ۶۰ تا ۷۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزارتن شیرخشک در کشور تولید می شود که علاوه بر تامین نیاز داخل،امکان صادرات به بازارهای هدف نیز وجود دارد.

سلیمی لغو ممنوعیت صادرات شیرخشک را ضروری دانست و گفت: با توجه به افزایش تولید شیرخام در فصل سرما، صادرات شیرخشک به منظور تنظیم بازار عرضه و تقاضا امری ضروری است تا بازارهای صادراتی را که صادرکنندگان با مشقت های فراوان بدست آوردند، از بین نرود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که کارخانه های لبنی اظهاراتی مبنی بر کمبود تولید شیرخشک دارند، گفت: اگرچه کارخانه های لبنی اظهارات خود را در کمیسیون اقتصادی مطرح کردند،اما دلایل آنها پذیرفته نشد چرا که در تولید شیرخام مشکلی نداریم.

وی از افزایش ۵.۷ درصدی تولید شیرخام نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد و گفت: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی، تولید شیرخام در شش ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته که این امر نشان می دهد کمبودی در تولید شیر خام نداریم و تنها اتفاقی که در این میان رخ داده تقاضا از سوی برخی کارخانه های لبنی افزایش و برخی دیگر کاهش یافته است.

کارخانه های لبنی به دنبال واردات شیر خشک از طرق دیگر هستند

ناصر مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به اینکه واردات شیر خشک در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب نرسید،اظهار کرد: با توجه به اختلاف صد درصدی ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد و رانتی که در این میان وجود دارد،بسیاری از افراد موضوع واردات شیر خشک را از مسیرهای دیگری پیگیری می کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در تولید شیرخشک نداریم، افزود: بنابر آخرین آمار متوسط تولید شیرخام در شش ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۵.۷ درصد رشد داشته است که این امر نشان می دهد اظهارات کارخانه های لبنی مبنی بر کمبود تولید صحت ندارد.

مقدسی ادامه داد: با وجود افزایش ساعتی مواد اولیه ،امکان انعقاد قرارداد با کارخانه های لبنی وجود ندارد،این درحالی است که صنایع قصد داشتند از همین ابزار برای گشودن باب واردات شیرخشک استفاده کنند که خوشبختانه بهانه آنها راه به جایی نبرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امکان تامین روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن شیر خام مورد نیاز صنایع فراهم است، بیان کرد: در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی متعهد شدیم که نیاز صنایع لبنی را تامین کنیم،البته نه به میزانی که آنها خود شیرخام کارخانه های شیرخشک را خریداری کنند و به صورت کارمزدی در احتبار صنایع شیرخشک قرار دهند.

وی ادامه داد: در گذشته کارخانه های لبنی،شیرخام را از دامدار می خریدند و آن را به صورت کارمزدی در اختیار صنایع شیر خشک می گذاشتند که به سبب تاخیر در پرداخت مطالبات دامداران،از ابتدای سال به صورت مستقیم شیر را در اختیار صنایع شیر خشک قراردادیم که این امر بهانه ای شد تا کارخانه های لبنی موضوع کمبود تولید شیرخام را مطرح کنند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران درپایان تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز، صادرات محصولات لبنی افزایش چشمگیری داشت و به سبب افزایش غیر منطقی تقاضا آنها درخواست واردات شیرخشک را مجددا از ستاد تنظیم بازار داشتند،اما این سزاوار نیست که شیر خشک با ارز ۴۲۰۰ تومان به منظور صادرات لبنیات وارد شود و سرمایه مملکت به هدر رود.

تقاضای کارخانه ها برای دریافت شیر خام بالا رفت

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به اینکه تولید شیرخام جوابگوی نیاز صنایع لبنی و صادرات است، اظهار کرد: بنابر تصمیم اخیر کمیسیون اقتصادی دولت دعوای میان صنایع لبنی و دامداران به منتفی شدن واردات شیرخشک منجر شد.

وی افزود: با وجود آنکه میزان تقاضای کارخانه های لبنی برای دریافت شیرخام تولیدی دامداران به سبب جذابیت صادرات افزایش یافته ، از این رو آنها ادعا می کنند که تولید شیرخام کاهش یافته است.

به گفته عزیزاللهی در سال های اخیر میزان جذب شیرخام سالانه کارخانه های لبنی ۶.۵ تا ۶.۷ میلیون تن بود در حالیکه امسال به دنبال نوسان نرخ ارز و رونق صادرات به ۸.۲ میلیون تن رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران در پایان تصریح کرد: اگر در شرایطی میزان صادرات به بازارهای منطقه بیش از رقم فعلی بود، می توان موضوع واردات شیر خشک را مطرح کرد.

دامداران خواستار افزایش قیمت شیر خام هستند

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به اینکه دامداران خواستار افزایش قیمت شیرخام هستند، اظهار کرد: با وجود آنکه در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی دولت،وزارت جهاد کشاورزی و دامداران ادعا کردند که هیچ کمبودی در تامین شیر خام مورد نیاز کارخانه های لبنی وجود ندارد، واردات شیر خشک منتفی اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه دامداران بر روی قیمت شیرخام بحث دارند، افزود: براین اساس قرار شد دامداران اسناد و مدارک قیمت تمام شده را در اختیار سازمان حمایت بگذارند تا پس از بررسی اسناد، قیمت شیرخام تعیین تکلیف شود.

باکری ادامه داد: ادعای وزارت جهاد کشاورزی بر آن است که می توانند شیر خام مورد نیاز کارخانه های لبنی و صنایع شیر خشک را تامین کنند که با این وجود صنایع لبنی دیگر اصراری بر واردات شیر خشک ندارند، اما اگر بنا به هر دلیلی نتوانند شیر خام مورد نیاز صنایع را تامین کنند، واردات شیر خشک بر قوت خود پابرجاست.

وی با تکذیب افزایش شیر خام دریافتی صنایع لبنی از دامداران بیان کرد: کاهش ۱۸ درصدی صادرات محصولات لبنی و قدرت خرید خانوار بدان معناست که میزان دریافتی شیر خام کارخانه های لبنی در سه ماه گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

دبیر انجمن صنایع لبنی در پایان تصریح کرد: اگر دامداران بتوانند شیر خام مورد نیاز صنایع را تامین کنند، بحث واردات شیرخشک همچنان بر قوت خود باقی می ماند و در صورت استمرار کمبود شیرخام، دامداران و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشند.